Romy Claassen is Programmamanager Digitale Zorg en Ondersteuning bij Amstelring. Ze werken hier met beeldzorg voor cliënten in de wijk. Juist omdat veel mensen straks meer zorg thuis nodig hebben, maar er minder zorgverleners zijn.
‘Inmiddels krijgen 80 cliënten structurele beeldzorg via de Compaan, zoals ondersteuning bij dagindeling, begeleiding bij medicatie inname of het stimuleren van sociale contacten. Nog eens 30 ouderen in de wijk hebben een Compaan, maar zij krijgen geen structurele beeldzorg.’
Beeldzorg bespaart veel tijd. ‘Het digitale team kan per uur zo’n 4 à 5 cliënten helpen, het wijkteam zo’n 2 à 3. Voorheen ging de wijkverpleging bijvoorbeeld vier keer per dag langs bij een cliënt om te begeleiden bij het spuiten van insuline. Meneer kon dat zelf, maar hij vergat soms de stapjes. Nu we de zorg digitaal aanbieden, houdt wijkverpleging tijd over voor andere cliënten waarbij fysieke zorg echt nodig is.’
Zowel de zelfstandig wonende oudere, als de wijkzorg profiteert. Maar ook zorgverleners die zijn uitgevallen door fysieke klachten. ‘Ons digitale team bestaat uit medewerkers die al bij Amstelring werkten, maar al langer in verzuim zaten omdat fysieke zorg te zwaar of onmogelijk was geworden. Nu werken ze vanuit kantoor of huis. Deze verpleegkundigen kunnen op afstand laag complexe zorg bieden. Die taken halen we dus weg uit de wijk. En we geven mensen die zijn uitgevallen weer mogelijkheid om terug aan het werk te gaan.’
Bellen gebeurt altijd met beeld: ‘Dan zie je meer: bijvoorbeeld of een cliënt pips oogt. Je kunt meekijken met medicatie en insuline en cliënten kunnen waarden laten zien. We helpen ook vaak cliënten die onzeker zijn bij het douchen. Voorheen kwam de wijkzorg langs, om daarna te ‘wachten’ tot de cliënt gedoucht was. Nu belt het team kort voor én na het douchen om te checken of het goed is gegaan. Als de cliënt niet opneemt, trekken we aan de bel. Dat geeft cliënten een gevoel van veiligheid.’
Wordt beeldbellen als onpersoonlijk ervaren? ‘We laten hier onderzoek naar doen, maar de eerste resultaten zijn verbazingwekkend: beeldbellen wordt juist als heel persoonlijk ervaren. Het digitale team heeft tijd, dus maakt ook een praatje. Beeldzorg is ook een veilige oplossing. Cliënten in Amsterdam willen ’s avonds eigenlijk de deur niet meer opendoen, dat vinden ze eng. En sommigen vinden het onprettig als er een ‘vreemde’ in huis komt. Beeldbellen geeft ook rust. De wachttijd voor hulp is kort en het team is op afstand altijd aanwezig. En je hoeft je huis niet elke keer aan kant te maken of je netjes aan te kleden ‘omdat de zorg nog langskomt’. Ook is het prettig dat de tablet meekan op vakantie, zodat zorg gewoon kan worden doorgezet. Zo is de zorg, maar ook de cliënt een stuk flexibeler. Cliënten geven ook aan dat zij niet meer terug willen naar fysieke zorg. Beeldbellen geeft vrijheid en rust.’
Met dank aan Tirza van Hengstum (namens programmacommunicatie Regiovisie Amstelland & De Meerlanden) voor het interview.
Is beeldzorg onpersoonlijk?
