Wordt beeldbellen als onpersoonlijk ervaren? Romy Claassen van Amstelring deelt haar inzichten. ‘We laten hier onderzoek naar doen, maar de eerste resultaten zijn verbazingwekkend: beeldbellen wordt juist als heel persoonlijk ervaren. Het digitale team heeft tijd, dus maakt ook een praatje. Beeldzorg is ook een veilige oplossing. Cliënten in Amsterdam willen ’s avonds eigenlijk de deur niet meer opendoen, dat vinden ze eng. En sommigen vinden het onprettig als er een ‘vreemde’ in huis komt. Beeldbellen geeft ook rust. De wachttijd voor hulp is kort en het team is op afstand altijd aanwezig. En je hoeft je huis niet elke keer aan kant te maken of je netjes aan te kleden ‘omdat de zorg nog langskomt’. Ook is het prettig dat de tablet meekan op vakantie, zodat zorg gewoon kan worden doorgezet. Zo is de zorg, maar ook de cliënt een stuk flexibeler. Cliënten geven ook aan dat zij niet meer terug willen naar fysieke zorg. Beeldbellen geeft vrijheid en rust.’
Beeld: Amstelring
Interview: Tirza van Hengstum